Kolejne projekty zmian w Kodeksie pracy. Krytyczna opinia Głównego Inspektora Pracy o projekcie poselskim.

Informujemy że zakończyły się konsultacje społeczne rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy– Kodeks pracy oraz ustawy o związkach zawodowych, zawartego w druku sejmowym nr 1105. Według autorów, projektowana ustawa ma na celu m.in. wprowadzenie do Kodeksu pracy rozwiązań, które pozwolą na bardziej elastyczną organizację czasu pracy, umożliwią pracodawcom dostosowywanie czasu pracy do zapotrzebowania na pracę przy zachowaniu wszystkich dotychczas obwiązujących norm ochronnych, a także umożliwią pracownikom  łatwiejsze godzenie życia zawodowego z osobistym.


Dołączamy do kampanii społecznej „Język urzędowy przyjazny obywatelom”. Spotkanie u Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 20 lutego 2013 r.

  

Wszyscy chyba mamy problemy z językiem urzędowym/urzędniczym. Kłopoty z komunikowaniem się występują po obu stronach biurka, umów, ekranu. Jest to niewątpliwie  jedna z poważnych barier w rozwoju zarówno społeczeństwa obywatelskiego, jak i państwa oraz jego instytucji. Czas najwyższy zająć się tym problemem w sposób systematyczny i skuteczny.

 

Inicjatorami kampanii są Rzecznik Praw Obywatelskich, Wojewoda Mazowiecki i Rada Języka Polskiego. Propozycję współpracy przyjęły: Senat Rzeczypospolitej Polskiej,  Szef Służby Cywilnej, Narodowe Centrum Kultury i Fundacja Języka Polskiego. Celem inicjatywy jest między innymi doskonalenie kompetencji językowych urzędników ….


Podsumowanie sondażu nr 14 „Czy uważasz że funkcje kontrolne inspekcji pracy powinny być wyraźnie oddzielone od funkcji prewencyjnych (np. poprzez przypisanie ich różnym organom PIP, tak że za kontrole odpowiadali by inspektorzy pracy, zaś za prewencję np. okręgowi inspektorzy pracy)”

 

Głosowanie odbywało się na naszej  stronie internetowej  w okresie 15.01.2013 r. – 15.02.2013 r.  W tym okresie odnotowano ok. 3600 odwiedzin na stronie SIPRP. Spośród głosujących 82% opowiedziało się za wyraźnym oddzieleniem funkcji kontrolnych inspekcji pracy od funkcji prewencyjnych i za przypisaniem prewencji np. okręgowym inspektorom pracy, natomiast 18% respondentów miało odmienne zdanie w tym zakresie.

 

Nasi respondenci uważają, że istnieje potrzeba rozdzielenia funkcji prewencyjnych PIP od  podstawowych funkcji kontrolnych.  Jak się wydaje, może to nastąpić poprzez np. przypisanie zadań prewencyjnych okręgowym inspektorom pracy. Zauważyć należy, iż obowiązująca ustawa o PIP nie wskazuje jaki organ PIP wypełniać ma funkcję prewencyjną. Jednoznacznie wskazuje zaś inspektorów pracy – jako organy odpowiedzialne za wypełnianie funkcji kontrolnych.

 

Proponowane rozwiązanie usunie nieakceptowalną sytuację, kiedy organ w sposób subiektywny dokonać ma wyboru, czy wobec podmiotu gospodarczego stosuje procedury kontrolne czy tylko profilaktyczne. Ta uznaniowość prowadzić może formułowanie zarzutów nierównego traktowania podmiotów przez zobowiązany do obiektywizmu organ państwa. Jest to poza tym typowa „wypustka korupcyjna”, którą w ramach profilaktyki antykorupcyjnej  należy wyeliminować.  To rozwiązanie wewnątrzorganizacyjne nie wymaga zmian ustawowych, a dodatkowo stanowić będzie realizację obowiązującego zapisu art. 3.2 Konwencji Nr 81 MOP dotyczącej inspekcji pracy […].Inspektorom pracy mogą być powierzone jakiekolwiek inne obowiązki tylko pod warunkiem, że nie będą przeszkadzać w skutecznym wykonywaniu ich zadań głównych ani w jakikolwiek sposób naruszać autorytetu i bezstronności, potrzebnych inspektorom w stosunkach z pracodawcami i pracownikami.

 

W następnym sondażu zapytamy was:

 

Czy uważasz, że SIPRP winno skierować do Rady Ochrony Pracy obywatelską petycję, o podjęcie inicjatywy ratyfikowania przez RP protokołu dodatkowego do konwencji Nr 81 MOP, umożliwiającego objęcie ochroną Konwencji wszystkich osób wykonujących pracę ? 


Posiedzenie Rady Ochrony w dniu 19 lutego 2013 r.

 

Na dzień 19 lutego 2013r. zaplanowano kolejne posiedzenie Rady Ochrony Pracy.  Porządek dzienny przewiduje dyskusję nad:

  • przestrzeganiem zasad i wymogów dopuszczania do użytkowania maszyn i urządzeń technicznych
  • skutecznością funkcjonowania systemu potwierdzania kwalifikacji pracowników wykonujących czynności związane z użytkowaniem maszyn i urządzeń technicznych w miejscu pracy. …..

W Senacie RP rozpoczęły się prace nad ustawą o petycjach.

 

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r, w art. 63 stanowi o prawie każdego do składania petycji, wniosków i skarg w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej. Konstytucja w wyraźny sposób wskazuje, że tryb rozpatrywania petycji określi ustawa. Tymczasem przez ponad 15 lat nie doczekaliśmy się regulacji ustawowej, która określałaby m.in. sposób zgłaszania i tryb postępowania z petycjami.

 

W obecnym stanie prawnym kodeks postępowania administracyjnego w art. 221  powtarza jedynie zagwarantowane każdemu w Konstytucji RP prawo składania petycji, skarg i wniosków. Jednakże dalsze przepisy kpa w zasadzie nie odnoszą się do petycji. Obok powyższego, bardzo ogólnego postanowienia, kpa wskazuje jedynie, że petycje, podobnie jak skargi i wnioski, mogą być składane do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej, a także że można je składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą. Nic więcej.


Kronika kryminalna (1). Zuchwały złodziej w inspekcji pracy w Kielcach. Czyżby wyjazdowy występ chytrej baby z Radomia ?

Zaniepokojone kieleckie media donoszą: „Złodziej grasował w budynku inspekcji pracy w Kielcach. Policjanci dostali sygnał, że w ostatni czwartek przed południem z łazienki na trzecim piętrze budynku, ktoś ukradł zamontowaną w ścianie obudowę spłuczki oraz kurek z kranu nad umywalką, uszkadzając przy tym sam kran. Straty spowodowane przez złodzieja oszacowano na 600 złotych” (źródło: echodnia.eu, 19.01.2013, autor: minos).

Obawiamy się następnych prowokacji. Jeżeli to sprawka chytrej baby, to następny w linii prostej jest Kraków.


Seminarium w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich: „Polska Karta Różnorodności – rok doświadczeń, rok wyzwań”

 

Do Stowarzyszenia Inspektorów Pracy RP dotarło zaproszenie na spotkanie „Polska Karta Różnorodności – rok doświadczeń, rok wyzwań”, które  odbędzie się 14 lutego 2013 r, w godz. 11.00-14.30 w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, przy Alei Solidarności 77 w Warszawie.

 

 Warto wiedzieć że Karta Różnorodności to międzynarodowa inicjatywa promowana przez Komisję Europejską. Karta jest pisemnym zobowiązaniem, przyjętym przez organizację, która w ten sposób zobowiązuje się do prowadzenia polityki równego traktowania i zarządzania różnorodnością, a także aktywnego przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi w miejscu pracy. Kartę tę podpisało wiele firm, organizacji i instytucji z 12 krajów Unii Europejskiej. Udział w spotkaniu wezmą honorowi patroni tej inicjatywy: Pełnomocnik Rządu ds. Równego Traktowania Agnieszka Kozłowska-Rajewicz oraz Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Irena Lipowicz. …..


Zmiany zasad szkoleń w dziedzinie bhp – ciąg dalszy (2).

Stowarzyszenie Inspektorów Pracy Rzeczypospolitej Polskiej bierze udział w konsultacjach propozycji zmian w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r. w sprawie szczegółowych zasad szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860, ze zm.). Przypomnijmy, że dyskusję zainicjowało Stowarzyszenie Promocji Bezpieczeństwa Pracy w Tarnobrzegu.

 

Głównym celem tej społecznej inicjatywy jest wyeliminowanie oczywistych patologii na rynku szkoleń bhp, a przede wszystkim poprawa jakości tych szkoleń. Zaproponowano m.in. ….


Ochrona prawna osób sygnalizujących nieprawidłowości.(3)

Przypominamy, że rozwiązania dotyczące ochrony sygnalistów (whistleblowerów) – to jeden z podstawowych obszarów naszej aktywności. Wspieramy w tym zakresie działania organizacji pozarządowych (NGO), prowadzone pod auspicjami Fundacji im. Stefana Batorego.

 

A że nie jest to problem wydumany świadczyć może wiele tytułów prasowych, z których kilka (z ostatnich dni) przytaczamy:

 

Bunt w policji nie popłaca. Nie wolno skarżyć się na przełożonego – taką lekcję otrzymali dwaj oświęcimscy funkcjonariusze. Już pożegnali się z mundurem. (Kraków, Ewa Kopcik, „Dziennik Polski”, 21.01.2013 r.)….


Zebranie naukowe Katedry Prawa Pracy i Polityki Społecznej UJ.

Zapraszam uprzejmie na zebranie naukowe Katedry Prawa Pracy i Polityki Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, które odbędzie się dnia 25 lutego 2013 roku w budynku Wydziału Prawa i Administracji UJ przy ul. Grodzkiej 53 w pokoju nr 6 o godz. 17.00 z referatem doktora Janusza Żołyńskiego „Charakter prawny porozumienia kończącego spór zbiorowy „

 

Kierownik Katedry Pracy i Polityki Społecznej

 

Prof. dr hab. Andrzej Świątkowski


Przepisy bezsensownie różnicują zasady kontroli Inspekcji Pracy w handlu i przemyśle oraz usługach. Artykuł na łamach Rzeczpospolitej z dnia 28.01.2013r.

 

Z satysfakcją informujemy o podjęciu przez poczytny dziennik Rzeczpospolita problemu będącego jednym z głównych przedmiotów zainteresowania naszego Stowarzyszenia. Autorem obszernego artykułu „Zatrudnieni w usługach są gorzej chronieni” jest red. Mateusz Rzemek (którego w tym miejscu serdecznie pozdrawiamy).

 Autor zauważa, że w obowiązujących przepisach jest istotna luka. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ratyfikowanej przez Polskę konwencji nr 81 Międzynarodowej Organizacji Pracy, inspektorzy mają nieskrępowany dostęp do firm działających w handlu i przemyśle, zaś do firm zajmujących się usługami, zgodnie z art. 79 ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, inspektor musi już wysłać zawiadomienie o kontroli na co najmniej siedem dni przed jej rozpoczęciem.


O granicach odpowiedzialności prawnej inspektora pracy (2). Uchwała Sądu Najwyższego z 24 stycznia 2013 r.

Jako funkcjonariusze publiczni podejmujący działania zazwyczaj pod presją czasu i bezpośrednio „w terenie” oraz wydający ważkie decyzje w pojedynkę – coraz częściej i z różnych stron słyszymy życzliwe (lub nieżyczliwe) napomnienia lub nawet groźby, że za rzeczywiste lub wydumane błędy lub uchybienia będziemy przedmiotem powiadomienia skierowanego do prokuratury, lub (co jest ostatnio „modne”) do CBA.

 

Jest to sytuacja ze wszech miar niekomfortowa, aby nie rzec głęboko stresująca. Szczególnie wobec coraz bardziej skomplikowanego otoczenia prawnego, lawinowo wzrastającej liczby procedur, dokumentów,  a także wymogów formalnych związanych chociażby z niedoskonałymi systemami informatycznymi.  Przy tym ….


Ostateczna wersja budżetu PIP na 2013 r. uchwalona przez Sejm.

Na wstępie przypomnijmy raz jeszcze, że z przedłożonego przez Głównego Inspektora Pracy projektu budżetu PIP na 2013r, z zaplanowanych 303 698 tys. zł Sejm podczas 30 posiedzenia „obciął” budżet do 278 755 tys. zł., przeznaczając zaoszczędzone środki na sport wyczynowy. Budżet po „obcięciu”, był mniejszy od budżetu inspekcji na rok 2012 (który wynosił 283 846 tys. zł).  Podczas procedowania ustawy w Senacie, rekomendowano przyjęcie poprawek do ustawy budżetowej na 2013r, m.in. zwiększających budżet PIP o milion złotych.

 

W pierwszym dniu 32 posiedzenia Sejmu RP, poseł  Dariusz Rosati – sprawozdawca Komisji Finansów Publicznych poinformował o rekomendowaniu przyjęcia wszystkich 12 poprawek senackich (druki nr 1038 i 1041), a zatem również poprawki zwiększającej o 1 milion środki na wydatki bieżące Państwowej Inspekcji Pracy….


Obradowała Rada Ochrony Pracy przy Sejmie RP.

 

W dniu 22 stycznia br. w Sejmie odbyło się kolejne posiedzenie Rady Ochrony Pracy.  Zrealizowano następujący porządek obrad:

  • Przyjęcie stanowiska ROP w sprawie zdrowia psychicznego w środowisku pracy.
  • Zaopiniowanie wniosku Głównego Inspektora Pracy dotyczącego powołania Dawida Barana na stanowisko Okręgowego Inspektora Pracy w Rzeszowie. Rada przy jednym głosie wstrzymującym się wniosek zaopiniowała pozytywnie. Gratulujemy!…

Można i tak. Nie tylko Beethoven …, czyli inne oblicze inspekcji pracy.

 

Jednym z wielu przykładów, świadczących o tym że praca inspektora PIP nie musi być, i nie jest jedynie żmudnym szukaniem instrukcji, apteczek i przeglądaniem ton teczek akt osobowych, co zarzucane jest nam powszechnie przy różnych okazjach i na różnych forach – jest przedsięwzięcie podjęte przez jednego z naszych  kolegów z Krakowa.

 

Otóż, w oparciu o znaną  w świecie, a w Polsce przyjmowaną z niedowierzaniem (aby nie rzec z półuśmiechem)  literaturę przedmiotu, pomimo różnych przeszkód – postanowił podjąć działania, których celem było rozpoznanie narażenia na hałas grupy  tysięcy pracowników na terenie całego kraju, dodajmy pracowników dotychczas nie objętych żadnymi działaniami ochronnymi czy profilaktycznymi. Celem akcji inspektora było …


Podsumowanie sondażu nr 13 „Czy czynności służbowe inspektorów nie będące formalnie kontrolami np. związane z rozpatrywaniem skarg powinny być tak samo jak kontrole uwzględniane w planowaniu i rozliczaniu realizowanych zadań?”

 

Głosowanie odbywało się na naszej  stronie internetowej  w okresie 15.12.2012 r. – 15.01.2013 r.  W tym okresie odnotowano ok. 3500 wejść na stronę SIPRP. Spośród głosujących 91opowiedziało się za uwzględnianiem w planowaniu i rozliczaniu realizowanych zadań, na równi z kontrolami  – czynności służbowych inspektorów pracy nie będących formalnie kontrolami, np. związanych z rozpatrywaniem skarg. Jedynie 9% respondentów miało odmienne zdanie w tym zakresie.

 

Wyniki sondażu wskazują bardzo wyraźnie, że istnieje konieczność uwzględniania tych czynności służbowych w ogólnej liczbie zadań  planowanych i realizowanych przez organy inspekcji pracy.  W planie działań instytucji należy przeznaczyć odpowiedni procent zasobów (czasu pracy, środków) na ….


Nasze Stowarzyszenie w mediach. RZECZPOSPOLITA z 11 stycznia 2013 r.

 

Na pierwszej stronie dodatku „Prawo co dnia”  z dnia  11.01.2013  Rzeczpospolita w artykule  „W sądach coraz więcej pozwów o etaty. Zatrudnieni i zleceniobiorcy sami walczą o umowy o pracę. Inspektorzy nie zawsze mogą im pomóc. Winne są przepisy” przytacza wypowiedź Prezesa naszego Stowarzyszenia poświęconą działaniom inspektorów pracy w przypadku niezgodnego z prawem zatrudniania na podstawie umów cywilno-prawnych lub bez potwierdzonej na piśmie umowy o pracę…..