O potrzebie szybkości i efektywności działania Komisyi Kontrolnej.

 

Slawoj3.jpg. bibl umkO godz. 6.20 rano Minister Felicjan Sławoj Składkowski udał się aeroplanem do Poznania, celem dokonania inspekcji urzędu wojewódzkiego.

O godz. 10.00 Pan Minister zbadał funkcjonowanie i organizację prac niektórych działów urzędu, po czym w towarzystwie wojewody Adolfa Bnińskiego udał się do Środy, gdzie skontrolował miejscowe starostwo oraz powiatową komendę policji.

Ze Środy Pan Minister wyjechał do wsi Dominikowo, gdzie skontrolował kancelarię komisarza obwodowego, posterunek policji oraz urząd gminny, po czym wrócił do Poznania. O godz. 14.16 (!) pan minister odleciał aeroplanem do Warszawy, dokąd przybył o godz. 16.15.

 

Poznań, 26 października 1926 r.

 

A uczynił to z samym pilotem (bez Navigatora), i wyłącznie z legitymacją służbową …..


Podsumowanie sondażu nr 18 „Czy wydawane przez inspektorów pracy PIP decyzje, wystąpienia, a także inne pisma kierowane do obywateli – powinny być opatrzone wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, na straży praw której stoi PIP ?”

sondażGłosowanie odbywało się na naszej  stronie internetowej  w okresie 15.05.2013 r. – 15.06.2013 r.  W tym okresie odnotowano ok. 3200 odwiedzin na stronie SIPRP. Spośród głosujących 90opowiedziało sięza tym, aby wydawane przez inspektorów pracy PIP decyzje, wystąpienia, a także inne pisma kierowane do obywateli – były opatrzone wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, a jedynie 10% głosujących miało odmienne zadanie w tym zakresie.

 

Naszym wytrwałym czytelnikom przypominamy, że z uporem godnym właśnie tej sprawy, dwukrotnie zwracaliśmy się do poprzedniego Głównego Inspektora Pracy z takim postulatem, jednak spotykaliśmy się z odmową, ciągle de facto podtrzymywaną. Z pewną dozą optymizmu zauważamy jednak, że od tego czasu stan faktyczny uległ pewnej cichej zmianie, ponieważ do grona dotychczasowych 19 osób w Państwowej Inspekcji Pracy, którzy w dokumentach firmowych posługiwali się symbolem orła ustalonym dla Godła RP tj. Głównego Inspektora Pracy (i jego zastępców) oraz Okręgowych Inspektorów Pracy dołączyli także zastępcy okręgowych inspektorów pracy, czyli przynajmniej kolejne 32 osoby. Tak więc (jaką by nie była) argumentację byłego Głównego Inspektora Pracy należy uznać za nieaktualną, bowiem stwierdzono wówczas, że żadnych zmian w tej materii się nie przewiduje. Odetchnęliśmy także z ulgą, bo jakich by kryteriów się nie doszukiwać, to wychodziło nam na to, że ówcześnie jedynym, jasnym i obiektywnym kryterium uprawniającym do posługiwania się godłem, było to czy organ porusza się w służbowym samochodzie z kierowcą. Teraz wiemy przynajmniej, że to nie jest kryterium jedyne. ….


Ergonomia interfejsu. Posiedzenie Komitetu Ergonomii Oddziału PAN w Krakowie oraz Oddziału Krakowskiego PTErg.

Polska Akademia Nauk - żródło - http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT9fE87ZPl_WdLbFawYTVak-sw7-fvPTFtNr6WmQI0CwhAUPXREpterg.indeksZ przyjemnością dzielimy się z naszymi czytelnikami zaproszeniem na posiedzenie obu Szacownych Gremiów, poświęcone po raz kolejny szeroko rozumianej ergonomii oprogramowania komputerowego.

 

Na ten poważny, a  zupełnie lekceważony czynnik ryzyka zawodowego Stowarzyszenie Inspektorów Pracy RP stara się już od roku zwrócić uwagę czynników odpowiedzialnych za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w Polsce….


Dalsze zamrożenie płac w budżecie na 2014 r. Racjonalizacja wynagrodzeń w rękach szefów urzędów.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTeA4xHw15il_-pkOK8DBKmQLZRpxzcKfLGHqul9PusmG23n2zWPQRząd na posiedzeniu w dniu 11.06.2013r. przyjął założenia do budżetu na 2014 rok – Przyjęto m.in, że bezrobocie na koniec 2014 r. utrzyma się na poziomie 13,8 proc., czyli takim, jaki jest szacowany na koniec br. Przyszłoroczne przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej ma natomiast wynieść 3.746 zł, co oznacza wzrost nominalny o 3,5 proc. Deficyt budżetu państwa na 2014 r. przewidziano nie wyższy niż 55 mld zł.

W 2014 roku, analogicznie jak w latach ubiegłych pozostanie zamrożony fundusz wynagrodzeń w jednostkach sektora finansów publicznych, z wyłączeniem sektora samorządowego oraz wynagrodzeń pracowników publicznych szkół wyższych, które mają rosnąć w nominalnym tempie 9,14% rocznie, tak aby w latach 2013-2015 ich wzrost osiągnął łącznie 30%. Będzie to zatem już kolejny rok, gdy fundusz płac w sferze budżetowej zostanie zamrożony na poziomie z 2009 r, a w nielicznych instytucjach nawet na poziomie z roku 2008.  ….


Konferencja: „Systemy antykorupcyjne w administracji publicznej”.

 

msw.indeksOtrzymaliśmy zaproszenie na konferencję organizowaną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych wspólnie z Fundacją im. Stefana Batorego „Systemy antykorupcyjne w administracji publicznej”. Konferencja odbędzie się 21 czerwca 2013 r. w Warszawie, w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych. Celem konferencji jest omówienie najczęściej wdrażanych instrumentów prewencji antykorupcyjnej w administracji publicznej. Fundacja im. Stefana BatoregoPrzedstawiciele Fundacji im. Stefana Batorego zaprezentują główne tezy Poradnika „Przeciwdziałanie korupcji w praktyce”. Przedstawione zostaną również funkcjonujące oraz wdrażane systemy przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym w wybranych ministerstwach i urzędach centralnych. Organizatorzy liczą że uczestnicy konferencji podzielą  się swoją wiedzą i doświadczeniami dotyczącymi zabezpieczeń polskiej administracji publicznej przed korupcją. Obradom przewodniczyć będą: Pan Marcin Jabłoński, podsekretarz stanu w MSW i Pani Grażyna Kopińska, ekspert Programu Odpowiedzialne Państwo  (Fundacja Batorego)……


O symptomatycznym rozchodzeniu się pojęć „prawo pracy” i „prawna ochrona pracy” – na przykładzie ostatnich zmian w Kodeksie pracy.

 

Medical question conceptWszyscy wiemy, że ideą prawa pracy było/jest objęcie regulacjami gwarancyjnymi i nadzorem państwa wielu aspektów świadczenia pracy najemnej przez słabszą ekonomicznie i prawnie stronę stosunków pracy, czyli pracobiorców (pracowników). I tak jakoś przyzwyczailiśmy się przez ponad sto lat, że prawo pracy lepiej lub gorzej broni tychże pracowników. Inaczej mówiąc, przyjęliśmy a priori, że u podstaw wszelkich zmian legislacyjnych w prawie pracy musi stać dobro/ochrona praw pracownika.

 

Stąd też w prawie pracy pojawiły się oczywiste, aczkolwiek nieadekwatne jeżeli chodzi o przedmiot  ochrony pojęcia typu: ochrona pracy kobiet, ochrona pracy młodocianych itp.  W rzeczywistości chodzi przecież nie o ochronę pracy – tylko o ochronę człowieka. …


Zaproszenie na zebranie naukowe katedry Prawa Pracy UJ.

najlepszy kierunek studiówZapraszam uprzejmie na zebranie naukowe Katedry Prawa Pracy i Polityki Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, które odbędzie się dnia 24 czerwca  2013 roku  w budynku Wydziału Prawa i Administracji UJ przy ul. Grodzkiej 53  w pokoju nr 6 o godz. 17.00  z referatem mgr Eweliny Posłajko  „Specyfika odpowiedzialności za szkodę pacjenta wyrządzoną przez lekarza pozostającego w stosunku pracy”.

 

Kierownik Katedry Pracy i Polityki Społecznej.

 Prof. dr hab. Andrzej Świątkowski


ZNAK ORŁA cd. Zawiadomiliśmy Prokuraturę o popełnieniu przestępstwa.

 

wolnapolska.pl

Jednym z głównych problemów którymi zajmuje się nasze Stowarzyszenie, jest przywrócenie symboli państwowych Rzeczypospolitej Polskiej do codziennej praktyki sprawowania władzy przez różne organy państwowe. Wypada zacząć oczywiście od siebie, co wytrwale i z połowicznym jak na razie sukcesem czynimy.

 

Informujemy,  że realizując takie cele statutowe Stowarzyszenia Inspektorów Pracy Rzeczypospolitej Polskiej  jak urzeczywistnianie zasad demokratycznego państwa prawa oraz reprezentowanie zawodowych interesów inspektorów pracy  –  złożyliśmy do Prokuratury Rejonowej Warszawa-Śródmieście zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa określonego w art.137 Kodeksu karnego, oraz wykroczenia określonego w art.68 Kodeksu wykroczeń, przez osobę/osoby występujące pod nazwą „Polska Inspekcja Pracy”….


Zasada ALARA (As Low As Reasonably Achievable) w ocenie nowego czynnika ryzyka zawodowego.

 

211092_102432639843597_6048981_nCoraz częściej ludzi atakują…bobry – donoszą media z różnych stron naszej części Europy. Zdarzył się już wypadek ze skutkiem śmiertelnym.

 

Na Białorusi w wiosce Krasnaja Wola w obwodzie brzeskim bóbr podszedł do wiejskiego domu kultury, w pobliżu którego nocował. Sprzątaczka, wziąwszy zwierzę za psa, zaczęła je odpędzać, ale bóbr rzucił się na pracownika. Następnie wszedł na ganek, wykąpał się w pobliskiej fontannie i skierował ku stodołom. W końcu mieszkańcom udało się strugą wody zagonić go do najbliższego zbiornika wodnego – informuje portal Media-Polesie……


Analiza umów cywilnych w orzeczeniu Sądu Okręgowego w Gdańsku.

infografika. wp.pl

 Niemalże codziennie spotykamy się ze świadczeniem pracy na podstawie umów cywilnych. Czasem są to umowy nazwane, a więc wymienione wprost w Kodeksie cywilnym, jak umowa zlecenia, umowa o dzieło, a czasem są to umowy, których treść oraz nazewnictwo jest w dowolny sposób kształtowana przez strony.

 

Nie trzeba nikogo przekonywać, że właściwe zakwalifikowanie takich umów, a więc dokonanie oceny, czy są to umowy o pracę, umowy zlecenia, czy umowy o dzieło – to  złożony i rozbudowany dowodowo problem, którego rozstrzygnięcie przez sąd trwa wiele miesięcy, a czasem lat…..


Zatrzymajmy się i pomyślmy. „Młody człowiek wobec pracy, wyzysku i bezrobocia. Perspektywy Fides et Ratio”. Konferencja w PAU w Krakowie.

 

logo Polskiej Akademii UmiejętnościPraca nie może być traktowana – nigdy i nigdziejako towar, bo człowiek nie może dla człowieka być towarem, ale musi być podmiotem. W pracę wchodzi on poprzez całe swoje człowieczeństwo i całą swą podmiotowość. Praca otwiera w życiu społecznym cały wymiar podmiotowości człowieka, a także podmiotowości społeczeństwa, złożonego z ludzi pracujących. Trzeba zatem widzieć wszystkie prawa człowieka w związku z jego pracą i wszystkim czynić zadość”.

 

Te słowa, wypowiedziane przez Jana Pawła II do ludzi pracy  w Gdańsku 12.06.1987r, stanowiące  kwintesencję myśli zawartych w encyklice Laborem exercens – uświadomić nam mogą,  jak bardzo oddaliliśmy się od tego  pożądanego ale i oczywistego stanu…..


Nie śpij – bo cię przegłosują. Ważna dla nas wszystkich rocznica.

 

 

wolność ma głosDwadzieścia cztery lata temu, 4 czerwca 1989 r., odbyły się wybory do Sejmu i Senatu PRL, które zakończyły się wielkim zwycięstwem Solidarności. Konsekwencją tego aktu aktywności i odpowiedzialności 62% obywateli – był upadek komunizmu i przemiany polityczne nie tylko w Polsce, ale również w całej Europie Środkowo-Wschodniej.

 

w_samo_poludnieW wyborach do Senatu kandydaci Komitetu Obywatelskiego „Solidarność” uzyskali 92 mandaty na sto możliwych, zaś w wyborach do Sejmu „Solidarność” zdobyła 160 ze 161 możliwych do zdobycia miejsc.

 

Dzień ten, to milowy krok na drodze do budowania demokratycznego państwa prawa – Rzeczypospolitej Polskiej, w służbie której, my inspektorzy pracy, mamy zaszczyt trwać.

 

W dniu tym pojęcia: obywatel, wolność słowa, wolność krytyki, wolność zrzeszania się przestały być jedynie marzeniem. Stały się one rzeczywistością. Stowarzyszenie Inspektorów Pracy Rzeczypospolitej Polskiej ma zaszczyt opierać swoje działanie na tych właśnie konstytucyjnych wartościach. …


Petycja Stowarzyszenia Inspektorów Pracy Rzeczypospolitej Polskiej do Rady Ochrony Pracy przy Sejmie RP o zainicjowanie procesu ratyfikacji Protokołu do Konwencji Nr 81 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej inspekcji pracy w przemyśle i handlu.

logo SIPRP

Mamy zaszczyt poinformować naszych czytelników o skierowaniu przez Stowarzyszenie Inspektorów Pracy Rzeczypospolitej Polskiej do Rady Ochrony Pracy przy Sejmie RP obywatelskiej petycji o zainicjowanie procesu ratyfikacji Protokołu do Konwencji Nr 81 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej inspekcji pracy w przemyśle i handlu. Petycję przesłaliśmy także do wiadomości: Głównego Inspektora Pracy, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania oraz Rzecznika Praw Obywatelskich licząc na aktywne poparcie naszej obywatelskiej inicjatywy.

 

Aktualnie w systemie inspekcji pracy w Polsce przyjmuje się, iż Konwencja Nr 81 MOP obowiązuje jedynie w odniesieniu do podmiotów działających w przemyśle i handlu, nie obowiązuje natomiast w sferze szeroko rozumianych usług. Stan ten powoduje istnienie nie mającego racjonalnego uzasadnienia zróżnicowania wobec prawa podmiotów podlegających pod system inspekcji pracy w Polsce. Również  ta część pracowników, która zatrudniona  jest w sferze usług pozahandlowych, pozbawiona jest obecnie prawa do takiej samej ochrony sprawowanej przez Państwo, jak osoby zatrudnione w przemyśle i handlu.  Zagadnienie nierównego traktowania przez prawo obejmuje więc podstawowe prawa obywatelskie określone w artykule 24 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Na problem ten zwrócono uwagę opinii publicznej m.in. w dzienniku „Rzeczypospolita”  z dnia 28.01.2013r.

 

 Nasi wierni czytelnicy zapewne zauważyli, że zagadnienie podmiotowego zakresu stosowania Konwencji nr 81 MOP jest jednym  z głównych obszarów aktywności naszego Stowarzyszenia. Uzyskaliśmy w tym zakresie, a także opublikowaliśmy na stronie internetowej Stowarzyszenia stanowiska i opinie m.in.: stanowisko Rządu do prezydenckiego projektu ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz ustawy o Państwowej Straży Pożarnej  (druk 2739), przekazane do Marszałka Sejmu RP w dniu 29.04.2010 r. (pismo znak: DSPA-140-23(4)/10), opinie Ministra  Pracy i Polityki Społecznej, opinie Wicepremiera-Ministra Gospodarki, wydawane w toku prac legislacyjnych oraz odpowiedzi na interpelacje poselskie w tej kwestii. Dokumenty źródłowe upubliczniliśmy na naszej stronie internetowej np. we wpisach z dnia: 4.05.2012 r., 10.05.2012 r., 13.06.2012 r, 31.01.2013 r.

Będziemy na bieżąco informować o dalszych losach tej obywatelskiej inicjatywy.

 

do pobrania skany petycji wraz z pismem przewodnim do GIP

 

 Pismo do GIP z 9.05.2013rPetycja SIPRP z 8.05.2013r. - strona 1 z 2Petycja SIPRP z 8.05.2013r. - strona 2 z 2


Czyżbyśmy byli po czarnej stronie mocy? „Czarna Lista Barier” PKPP „Lewiatan”.

 

 203040.1Od jakiegoś czasu można dostrzec, iż jednym z dyżurnych tematów poruszanych przez media  jest zmiana Kodeksu pracy. Wypada chociażby wspomnieć o propozycji uelastycznienia czasu pracy, czyli wprowadzenia 12 miesięcznych okresów rozliczeniowych czasu pracy. Jedno z  ugrupowań politycznych ostatnio złożyło np. projekt zmian Kodeksu pracy, obejmujący likwidację obowiązku kierowania pracowników na wstępne badania lekarskie, w przypadku, gdy stanowisko na którym pracownik ma wykonywać pracę nie będzie generowało zagrożenia dla życia i zdrowia pracownika.  

 

Głównymi orędownikami wprowadzenia w prawie pracy daleko idących zmian są oczywiście nasi partnerzy, tj. organizacje pracodawców. Kilka dni temu Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan” opublikowała  „Czarą Listę Barier” dla rozwoju przedsiębiorczości. Lista ta wymienia m.in. bariery związane  z prawem pracy.  A jest tych barier aż 29 stron, tak że odnieść można nieodparte wrażenie, że prawo pracy to aktualnie jedna wielka bariera. ….


Wybrane informacje o wynikach ubiegłorocznej kontroli NIK w Państwowej Inspekcji Pracy.

 

NIK

Niedawno do Stowarzyszenia Inspektorów Pracy Rzeczypospolitej Polskiej trafiła „Informacja o wynikach kontroli wykonania w 2011 roku budżetu państwa w części 12 Państwowa Inspekcja Pracy” z prośbą o przybliżenie tego zagadnienia opinii publicznej.

 

 

Uważamy, że od czasu do czasu należy przyjrzeć się każdemu budżetowi i to zarówno dochodom, jak i wydatkom w budżecie i to nie tylko domowym. Warto, a w zasadzie trzeba dokonywać okresowej oceny, które z nich są wydatkami koniecznymi, a które  nieracjonalnymi, by wyciągając stosowne wnioski dokonywać odpowiednich działań naprawczych. Nie sposób jednak zawrzeć w tak krótkim wpisie pełną informację na temat wykonania budżetu PIP za 2011r. dlatego poniżej przedstawiamy jedynie kilka zagadnień spośród objętych kontrolą NIK. Osoby zainteresowane zapoznaniem się w pełnym zakresie z sygnalizowaną informacją odsyłamy do materiałów źródłowych do których link publikujemy na końcu niniejszego wpisu….


Aktualnie w Komisjach Sejmowych i Radzie Ochrony Pracy przy Sejmie RP. Ważne dla inspekcji pracy zagadnienia.

Sejm

 

I. Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach /NKK/ w dniu 14.05.2013 r. rozpatrzyła cztery projekty zmian kodeksu pracy oraz innych ustaw.

 

Projekt z druku nr 1172  dotyczy wprowadzenia urlopu rodzicielskiego oraz dokonania zmian w przepisach dotyczących dodatkowego urlopu macierzyńskiego i dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego.

 

Projekt z druku nr 1175 dotyczy wydłużenia urlopu macierzyńskiego, zagwarantowania pracownikowi okresu ochronnego przed wypowiedzeniem oraz …..


Podsumowanie sondażu nr 17 „Czy w przypadku nie przestrzegania przez pracowników przepisów bhp inspektor pracy powinien mieć prawną możliwość stosowania wobec nich sankcji wykroczeniowych?”

 

sondażGłosowanie odbywało się na naszej  stronie internetowej  w okresie 15.04.2013 r. – 15.05.2013 r.  W tym okresie odnotowano ok. 3000 odwiedzin na stronie SIPRP. Spośród głosujących 78% opowiedziało się za tym, że inspektor pracy powinien mieć prawną możliwość stosowania sankcji wykroczeniowych wobec pracowników nie przestrzegających przepisów bhp, a 22% głosujących miał odmienne zadanie w tym zakresie.

 

 Nasi respondenci uważają więc iż inspektor pracy powinien mieć także możliwość stosowania sankcji wykroczeniowych wobec pracowników nie przestrzegających przepisów bhp.  W obecnym stanie prawnym odpowiedzialność wykroczeniową za naruszenia przepisów bhp ponosi pracodawca lub osoba kierująca pracownikami, nawet wówczas, gdy to pracownik ewidentnie łamie lub lekceważy znane mu zagrożenia i obowiązujące przepisy.